Årsberetning 2019

Medlemmer og beslutningstagere møder Lægeforeningen på de sociale medier

2018 bød på en fortsat støt stigning i følgere på de sociale medier i forhold til 2017. Stigningen betyder, at Lægeforeningen kommer længere ud til både flere medlemmer, borgere og beslutningstagere end tidligere. Vi får markeret vores synspunkter og indgår i debatten om aktuelle og prioriterede sager.

Foreningens følgere på Facebook er i 2018 steget med 11 procent til 9.626 følgere. 2018 har desuden budt på en stigning i aktivitet sammenlignet med 2017, når man ser på kommentarer, likes og delinger. Det har primært været sager som Svendborg-sagen, sundhedsvæsenets økonomi samt tolkegebyret, der har skabt størst debat og rækkevidde på Facebook.

Instagram sætter ansigt på foreningen
På Instagram er der 1.789, der følger Lægeforeningen, hvilket svarer til en stigning på 14 procent i løbet af det seneste år. Det er den mere uformelle og visuelle stil, der hitter, som eksempelvis fotos fra kandidatfesterne, ”bag-kulissen-fotos” når formanden bliver interviewet samt fotos af barselscafeer og andre medlemsarrangementer.

Instagram

Holdninger, debat og politik på Twitter
Twitter er det sociale medie, hvor Lægeforeningen når ud til flest journalister, politikere, beslutningstagere og andre politiske interessenter. Her indgår foreningen i værdifulde dialoger om politiske udfordringer og løsninger. På Twitter er antallet af følgere steget med 12 procent siden 2017, så der nu er over 6.300, som får tweets fra Lægeforeningen i deres feed. Lægeforeningen oplever fortsat stor aktivitet i form af likes, retweets og kommentarer på Twitter og får hver måned i gennemsnit mere end 100.000 eksponeringer.